Opholdsstedet Dyrlægegården er et socialpædagogisk tilbud til drenge mellem 10 og 18 år, som af en eller anden årsag ikke kan bo hjemme og som skal anbringes udenfor hjemmet.
Dagligdag på opholdsstedet er præget af rutiner som udgør at dagligdagen får en fast rytme. Dette er for at de unge får en oplevelse af en sammenhængende hverdag, som skal minde mest muligt som dagligdagen i et alment hjem.
Vores udgangspunkt tages i relations og samspilspædagogik, hvor den unge i samspil med personalet på opholdsstedet sammen med forældrene og kommunen finder et fælles og målbart fokus at arbejde hen i mod. Vi arbejder inkluderende, med at inddrage den unge i dagligdagens opgaver og i forhold til at den unges omgangskreds eksempelvis sociale relationer.
På Dyrlægegården arbejder vi ud fra tesen at skole, Fritid og hjemmet skal have en gennemgående rød tråd, dette gøres gennem at skoledelen og fritidsdelen stabiliseres med relevante fritidstilbud, så der sikres en positiv udvikling.
Vi har tætte samarbejdsrelationer med de anbringende kommuner.
Vores fokus er ligeledes på at skabe disse tætte samarbejdsrelationer med forældrene til anbragt unge, i det omfang dette er muligt.
Som Opholdssted er det vigtigt at skabe trygge rammer for den unge, så de lærer at agere positivt i henhold til samfundets normer og regler.
De fleste unge kan inden de kommer til Dyrlægegården have haft forskellige problematikker, det være sig i forhold til skole, fritid, forældre og familie, m.m.
På Dyrlægegården handler det om at skabe en tryg base igen, primært på selve opholdsstedet, men også i forhold til hjemmet. Vi arbejder med det bagland den unge kommer fra og arbejder målrettet for at opretholde eller genopbygge de familiære bånd, så der kan dannes en relation dem i mellem og et samspil, som sikre trivsel og tryghed hos den enkelte unge.
Vores opgave er at sikre den unge; tryghed, omsorg, stabilitet, rummelighed, anerkendelse, accept, forståelse og medindflydelse på eget liv samt få erfaring og forstå konsekvenserne af deres valg.
Vi arbejder med hele mennesker, og ser på samspillet mellem handlinger og mentalitet, og deres individuelle behov og forståelsesramme.